آخرین مقالات
نایک پلاس؛ نگاهی به یک مثال قدیمی و جذاب بازیکاری

نایک پلاس؛ نگاهی به یک مثال قدیمی و جذاب بازیکاری

وقتی مفاهیم جدید مطرح می شود همیشه این سوال وجود دارد که این تئوری ها ، مدل ها و نوآوری ها چقدر اثربخش است برای گیمیفیکیشن یا بازیکاری هم،این سوال برای من وجود داشت و مسلما نوپا بودن دانش نیاز به زمان برای راست آزمایی آن دارد.در این نوشته یک محصول معروف که از بازیکاری بهره برده است را بررسی می کنیم.

نایکی پلاس را می توان یک مثال کلاسیک در حوزه ی بازیکاری (Gamification) دانست . برای کسانی که  با آن آشنایی ندارند توصیه می کنیم به این نوشته سری بزنند اما به طور خلاصه اشاره می کنیم که NIKE+ محصولی از شرکتی نایکی است که شامل یک سنسور کف کفش می باشد و مواردی چون سرعت و مسافت دونده را اندازه گیری می کند . برای این امکان اپلیکیشن هایی ساخته شده است که در آن به خوبی از بازیکاری استفاده کرده است.

کفش Nike +

اپلیکیشنی که به کاربر امکان به اشتراک گذاری ، مقایسه و رقابت بر سر امتیاز هایی که Fuel point نام دارند را می دهد.استفاده از نشان
، امتیاز ،بازخورد ، رقابت با خود و دوستان و social بودن از ویژگی های بارز این اپلیکیشن است.

در گذشته وقتی در دوره ها و سمینارها Nike+ را مثال می زدم و می پرسیدم چند نفر از شما Nike+ دارید و یا آن را دیده اید؟ به ندرت پیش می آمد که کسی جواب مثبت دهد اما اخیرا حتی در حلقه ی دوستان نزدیک هم از این محصول استفاده می کنند و به اثربخشی آن اذعان دارند.

 

 

 

 

استفاده از یک مفهوم جدید به نام گیمیفیکیشن یا بازیکاری و نگاه متفاوت به صنعت پرطرفدار کفش باعث می شود تا در طی ۴ سال ۱۴% سهم بازار نایک افزایش پیدا کند. به نظر می رسد حجم سودی حاصل از این افزایش سهم بازار اصلا با هزینه ای که برای زیرساخت های بازیکاری شده ی خود کرده است متناسب نباشد و این نشان دهنده ی قدرت تاثیرگذار بازیکاری در دنیای امروز می باشد.

در زیر به صورت اینفوگرافیک توضیح داده شده است که در سال ۲۰۰۷ اعضای نایک + ۵۰۰ هزار نفر بودند و پس از ۴ سال در ۲۰۱۱ این مقدار به ۵ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۳ به ۱۱ میلیون نفر رسید. در بازارRunner shoes  سهم نایکی از ۴۷% سال ۲۰۰۶ به ۶۱% در سال ۲۰۰۹ رسید . تا کنون در حدود ۹۰۰ میلیون مایل توسط دارندگان این کفش دوندگی شده که به اندازه ایست که تمام جمعیت کانادا بخواهند در ماراتن شرکت کنند.

در مورد نایک + چند نکته ی جالب دیگر نیز وجود دارد از جمله اینکه UI بسیار خوب اپلیکیشن با فضای بازیکاری شده همخوانی خوبی دارد و تجربه ی دلچسب ، هیجان انگیز و پرچالشی را برای کاربر به ارمغان می آورد.

اپلیکیشن بازیکاری شده-بازیکارن

NikeGolf360-bazikaran

 

اگر شما از دنبال کنندگان ما باشید احتمالا باید منظور نگارنده در جمله ی قبل را با دو عکس بالا فهمیده باشید . شما را با این چالش فعلا تنها می گذارم.

در پایان مطالب عنوان شده را به صورت اینفوگرافی دنبال کنید.

نتایج بازیکاری نایک+_www.bazikaran.com

 

 

 

 

وقتی مفاهیم جدید مطرح می شود همیشه این سوال وجود دارد که این تئوری ها ، مدل ها و نوآوری ها چقدر اثربخش است برای گیمیفیکیشن یا بازیکاری هم،این سوال برای من وجود داشت و مسلما نوپا بودن دانش نیاز به زمان برای راست آزمایی آن دارد.در این نوشته یک محصول معروف که از بازیکاری بهره برده است را بررسی می کنیم.

مرور بررسی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
0

درباره‌ی کورش جمشیدی

مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف ، کارشناسی ارشد MBA دانشگاه خواجه نصیر طوسی ، سرپرست هسته ی مشاورین بازیکاری ایران در دانشگاه شریف ، مدیرعامل شرکت پویا سازان تجارت های نوین

جوابی بنویسید