آخرین مقالات
بازی کاری به یاری تحقیقات بازار می آید

بازی کاری به یاری تحقیقات بازار می آید

در این مقاله رویکرد هوشمندانه ای از بازی‌کاری را بررسی کردیم که شرکت Ogilvy در این زمینه فعالیت هایی را انجام داده است و توانسته از بازی‌کاری در تحقیق بازار(market research) استفاده کند

روری ساترلند (Rory Sutherland) مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای در ژوئن ۲۰۱۱ اشاره می کند :”تحقیقات بازار به روش نمونه گیری بایاس و تحقیقات سوال محور باعث بروز پیش بینی های اشتباه از وضعیت بازار می شود.”

ساترلند از مغز انسان تعبیر جالبی دارد:”قسمت خودآگاه و منطقی مغز،دفتر ریاست جمهوری نیست که جایی برای تصمیمات جامع در ذهن ما باشد ، بلکه بیشتر شبیه به دفتر مطبوعاتی است که برای توضیح اقداماتی که انتخاب شده تلاش می کند.”

او معتقد است تصمیمات فرا منطقی هر چیزی می توانند باشند اما آگاهانه ، ترتیبی و استدلالی بوجود می آیند.

با این ذهنیت، الگوی پنل آنلاینی را با محوریت تحقیقاتی طراحی می کند که به ما بینشی نسبی از فرآیندهای ناخودآگاهمان می دهد. این بازی BrandBang  نام دارد و آن را می توان به صورت آنلاین از طریق فیسبوک انجام داد.       http://apps.facebook.com/brandbang/#_=_

Brand-Bang-Play-Screen-with-Kodak-300x198

Brand Bang  از بلوک هایی تشکیل شده و لوگو یا نام یک برند پشت آن ها پنهان شده و کاربر باید تلاش کند آن را حدس بزند. هر چقدر کاربر بتواند بیشتر نام برند ها را حدس بزند بلوک های کمتری نمایان می شوند و کار او سخت تر می شود .وقتی امتیاز کاربر به ۳۰۰۰۰ می رسد یک درخت به او هدیه داده می شود که هم لذت برده است و هم جهانش را بهتر کرده است.

Brand-Bang-Play-Screen-300x199

مزایایی که استفاده از این نوع تحقیق بازار در بر داردعبارتند از:

  • جذب مخاطب بیشتری دارد و کسانی که تمایل به شرکت در پنل های آنلاین را ندارند به مشارکت وا می دارد.
  • آژانس های حامی برندیگ متوجه ضریب نفوذ و تاثیرگذاری برند می شوند و درنتیجه ریسک تکامل برند کمتر می شود.
  • بازخوردهای سریع و موثری از کمپین های بازاریابی آن برند می دهد.

مزیت فوق العاده ی استفاده از بازی کاری در تحقیق بازار نسبت به روش های سنتی پرسش محور اکتفا نکردن به نتایج قسمت خودآگاه مغز است . ساختار بازی ابزاری برای تحقیق درباره ناخودآگاه درگیر شده کاربر در دنیای درونی اوست.

BrandBang_Feature-500x280

 منبع:

http://thinkeyetracking.com/2011/12/gamification-of-market-research/

درباره‌ی کورش جمشیدی

مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف ، کارشناسی ارشد MBA دانشگاه خواجه نصیر طوسی ، سرپرست هسته ی مشاورین بازیکاری ایران در دانشگاه شریف ، مدیرعامل شرکت پویا سازان تجارت های نوین

جوابی بنویسید