آخرین مقالات
بازی کاری،دانش تحول آفرین

بازی کاری،دانش تحول آفرین

بازی کاری (Gamification)

بازی کاری دانش استفاده از تفکر مبتنی بر طراحی بازی(Game-design thinking) و استفاده از مکانیزم ها، تکنیک ها و المان های بازی در بسترهای دیگر(غیر از بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران در آن بسترها، حل مسائل، بهبود فرآیندها و برانگیختن و جذب مخاطب.

به زبان ساده تر درواقع بازی کاری توانایی به کارگیری المان های بازی و تفکر بازیسازی در بسترهایی جز بازیست.

بازی کاری،با تکیه بر ایجاد سرگرمی(Fun) و با بهره گیری از تکنیک ها و المان های بازی ها،برای اهدافی به جز بازی مثل ایجاد انگیزه برای کاربران یا برای اینکه رفتارهایی که مدنظر ماست را انجام دهند یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر استفاده می شود.در مواردی به عنوان یکی از تکنیک های موثر بازاریابی آنلاین برای درگیر کردن کاربران با یک خدمت و یا محصول نام برده شده و گاهی هم ، انطباقش با اهداف برنامه های وفاداری مشتریان(Loyalty Programs) باعث شده از آن به عنوان یک ابزار کارا در این حوزه استفاده کنند.

بازی کاری به بازی توجه دارد زیرا بر خلاف زندگی روزمره، بازی جذاب است و باعث شادی و لذت بردن انسان می شود . حال اگر بتوانیم این احساس را وارد کارهای سخت و کسل کننده زندگی کنیم به هدف بازی کاری دست یافتیم.

تقریبا می توان حوزه های استفاده از بازی کاری را به سه حوزه تقسیم کرد:

بیرونی(External):

مقصود از بیرون مواردی است که بیرون سازمان یا واحد تولیدی مربوط می شود حوزه های بازاریابی ، فروش و مشارکت مشتریان از جمله این موارد هستند.اگر بخواهیم به مثالی در این مورد اشاره کنیم،Club Psych نام سایتی است که متعلق به یک برنامه محبوب تلویزیونی به نام psych می باشد که توسط USA Network تولید می شد این برنامه چندی پیش سایت خود را تغییر داد و با یک ظاهر بازیکاریزه شده (Gamify) به زور شد.در این سایت مکاینک ها و المان های بازی کاری به چشم می خورد و از کاربران سوالاتی می شد که در صورتی که برنامه ها را دنبال کرده باشند می توانند به آن ها پاسخ دهند.نتایج خیره کننده است.

  • ترافیک کلی سایت ۳۰% افزایش یافت.
  • فروش آنلاین کالاهایش تا ۵۰% افزایش یافت.
  • بازدید صفحاتش توسط کاربران ۱۳۰% افزایش یافت.
  • و به اشتراک گذاری محتویات psych در فیسبوک از مرز ۳۰۰۰۰۰ بار گذشت و در دسترس حدود ۴۰ میلیون بیننده قرار گرفت این درحالی است که طبق آمار قبلا بینندگان این برنامه حدود ۴٫۵ میلیون نفر بودند.

درونی (Internal):

در اینجا نیز منظور از درونی نمودهای بازی کاری مربوط به موارد و اشخاصی که داخل سازمان حضور دارند،است.بازی کاری درافزایش بهره وری (Productivity Enhancement) و منابع انسانی  (Human Resource)و تکنیک جمع‌کاری (crowdsourcing) موفق عمل کرده است.crowdsourcing یا جمع‌کاری به معنی استفاده از تعداد زیادی از افراد برای انجام کاری مثلا از تعداد زیادی از افراد برای حل یک مساله یا چالش دعوت کنیم یا برای انجام یک کار بزرگ آن را به قسمت های کوچکی تقسیم کنیم و هر قسمت را به کسی بسپاریم.بازی کاری می تواند انگیزه لازم را برای استقبال از این مساله افزایش دهد. استفاده از بازی کاری در فضای کاری یکی از راهکارهای عملی بالابردن بهره وری در محیط کار است که اخیرا به آن توجه ویژه ای شده است.به خصوص برای کسب و کارهایی که تعامل بین مشتری و کارمند وجود دارد. مشتری انتخاب می کند تا از فضای بازی کاری شده مراجعه کند و کارمندانی که در حال استفاده از این فضا خواهند بود.همواره محدودیت هایی مثل حریم خصوصی ، قوانین کارگری و رضایت کارمندان در محیط های کاری وجود داشته اما وقتی فضای سرگرمی و شادی در فضای بازی کاری شده رعایت شود کنار آمدن با این محدودیت ها هم آسانتر خواهد شد به علاوه باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی دنبال کردن وضعیت کارمندان و موفقیت های کسب کرده در فضای بازی کاری شده بسیار مهم و تعیین کننده است.در زیر جدولی را مشاهده می کنید که به مقایسه فضای کار و بازی پرداخته است.

 

کار

بازی

وظایف

مکرر و کسل کننده

مکررو مفرح

بازخورد

یک بار در سال

بطور مداوم

اهداف

متناقض و مبهم

مشخص

مسیر کسب مهارت

نامعلوم

مشخص

قوانین

غیر واضح و غیرشفاف

واضح و شفاف

وضعیت کاربران

گمنام

شفاف، زمان دار

ارتقا

پاچه خواری

شایستگی(شایسته سالاری)

سرعت/ریسک

پایین

بالا

مثلا محیط کاری را تصور کنید که در آن کارمندان بر اساس دقت و کیفیت و سرعت کارشان امتیاز و نشان های مختلفی را دریافت می کنند و این اطلاعات را با دیگر کارمندان به اشتراک می گذارند و بر این اساس به صورت مالی هم تشویق می شوند.

تغییر رفتاری(Behavior Change) :

یکی از قابلیت های جذاب بازی کاری توانایی وادار کردن انسان به تغییرات رفتاری مطابق میل ماست.در حوزه سلامت (Health)،استقامت(Sustainability) و امور مالی(Personal Finance) مثال های موفقی از بازی کاری را مشاهد کردیم.مثالی که در این مورد می زنیم مربوط به کم کردن سرعت در رانندگی است و Speed Camera Lottery نام دارد.این پروژه یکی از طرح های ارائه شده به مسابقه ای که توسط کمیپین نظریه شادی(the fun theory)  فولوکس واگن برگزار شده می باشد و در سوئد اجرا شده است.ایده مربوط به سرعت ماشین ها در هنگام رانندگی و به این صورت است که با ساختار مشابه دوربین های کنترل سرعت ،سرعت ماشین ها اندازه گرفته می شود و توسط یک نمایشگر به راننده نشان داده می شود و رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت کرده باشند و بر اساس علایم حرکت کرده باشند صاحب یک بلیط بخت آزمایی خواهند شد که جایزه آن از جریمه هایی که توسط متخلفینی که سرعت مجاز را رعایت نمی کردند تامین می شود.حال نگاهی به نتایج بدست آمده بیاندازیم.

  • متوسط سرعت در استوکهلم از ۳۲ به ۲۵ کیلومتر بر ساعت
  • سرعت ۲۰% از رانندگان کاهش می یابد

گاهی دیده می شود که این تصور در مورد بازی کاری وجود دارد که،شما محیط کاری خود را مانند یک بازی ویدیویی کنید یا صرفا از المان هایی مثل امتیاز ، نشان و جدول رده بندی استفاده کنید.بازی کاری را نباید صرفا استفاده از المان های روتین دانست بلکه “بازی کاری یعنی تفکر سیستماتیک و هوشمندانه.اینکه بوسیله بازی و با هدف ایجاد تفریح و سرگرمی(Fun) و بهره مندی از طراحی هنرمندانه به هدفتان برسید که مستلزم استفاده از تکنولوژی،الگوریتم نویسی و طراحی . گاهی تاکید بیشتری روی المان ها و گاهی بر روی طراحی بازی گونه دیده می شود اما هر دوی آن ها باید در سیستم به طور متناسب استفاده شوند.”  (Kevin Werbach,2012)

بسیاری از نظریه پردازان فضای مجازی، اعتقاد دارند، بازی، و مفاهیم و المان های بازی های کامپیوتری در آینده زندگی وتعاملات روزمره ما را شکل خواهند داد. جسی شل(jesse schell)این موضوع را تحت عنوان آخرالزمان بازی (gamepocalupse)خلاصه می کند. وقتی که در هر لحظه ار زندگی شما در واقع به نوعی در حال بازی کردن هستید.

نظریه دیگری که ما بیشتر بر آن تمرکز خواهیم داشت، می گوید از آنجا که بازی های کامپیوتری برای تفریح طراحی شده اند، می توانند به طرز قابل ملاحظه ای تجربه لذت بخش تولید کنند و کاربران را به صورت داوطلبانه، مشتاق انجام یک فعالیت نگه دارند. بنابر این، طراحی بازی، روش مفیدی برای تبدیل محصولات، خدمات و کارهایی که بازی نیستند، به فعالیتی لذت بخش و درگیر کننده برای کاربران خواهد بود.

گیب زیچرمن (Gabe Zicherman) که یکی از پیشگامان عرصه بازی کاری است درباره بازی کاری می گوید:”بازی تنها چیزی است که می تواند شما را به انجام کاری که ممکن است دوست نداشته باشید به طریق قابل پیش بینی و به صورت داوطلبانه وادار کند.” گرچه من با قسمت تنها چیزی مخالفم اما تعبیر قابل تاملی است.

بی شک بازی کاری دانشی است که به زودی نام آن را بیش تر خواهیم شنید و احتمالا اگر با آن آشنا باشیم موارد پیاده سازی شده آن را در اطرافمان مشاهده خواهیم کرد.بنابراین به شما پیشنهاد می کنم مطالب ما را دنیال کنید و در صورتی که تمایل دارید با ما همکاری کنید.امیدواریم که با کمک هم بتوانیم در راستای اشائه این دانش در بین هم وطنانمان و همه فارسی زبانان گامی برداریم.

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamification

https://class.coursera.org/gamification-002/class/index

http://venturebeat.com/2011/01/21/usa-network-scores-with-gamification-on-psych-tv-show

بازی‌کاری (Gamification) یعنی بتوانید از بازی ها در زندگی روزمره و مسائل جدی برای حل یا بهبود مشکلات استفاده کنید.مقوله ی جذابی که به تازگی در دنیا مطرح شده و ما در این مقاله سعی داریم آن را به شما معرفی کنیم.

مرور بررسی

امتیاز کاربر: 4.85 ( 2 آرا)
0

جوابی بنویسید