آخرین مقالات
بهداشت و درمان را بازیکاریزه کنید

بهداشت و درمان را بازیکاریزه کنید

بازی‌کاری مراقبتهای درمانی ،میتواند نتیجه را بهبود بخشد

هنگامی که انسان ها در هر چیزی که به حساب خودشان بازی باشد درگیر می شوند ( مانند بیس بال، سنگ کاغذ و قیچی، بازی های کامپیوتری) ، این را می پذیرند که هیچ گونه هدف خاصی فراتر از بازی کردن و لذت بردن از آن ندارند، هر گونه سود و منفعتی اضافه است.

بازی‌کاری قدم های قابل قبولی برای غلبه بر چالشهای شخصی ایجاد می کند. هنگامی که مردم درگیر فعالیت های بازی‌کاری شده می شوند متوجه این می شوند که یک هدف معنا دار پشت این بازی کردن وجود دارد. آن ها درگیر این فعالیت شده چرا که برای آن هدف ارزش قائل می شوند در حالی که تصمیم جدی یا حضور ذهنی کافی  برای راحت بدست آوردن آن ندارند، بازی‌کاری آن فعالیت کمک میکند که انسان ها به خاطر بیاورند و انگیزه داشته باشند تا آن را ادامه دهند.

بازی‌کاری در مراقبت های بهداشتی کمک میکند که مردم فعالیت های سالمتری را در هر زمینه ای ابداع کنند: کاهش وزن، خواب بهتر،انتخاب غذاهای سالم تر، تقویت سلامتی، نظارت  بر شاخص های سلامتی، رضایت و اطاعت از درمان.

یکی ز موارد شاخص کاربرد بازی‌کاری در برخورد با کودکان و نوجوانان است،چرا که معمولا با انجام بازی ها احساس راحتی کرده و تقاضای رفاه و شادی را از اعمالی که مجبور به انجامشان هستند دارند.

کمپانی بیمه ی درمانیِ هیومانا[۱] به طور فعال سعی در ابتکار برای سالم کردن تفریحات و مفرح کردن چیزهای سالم توسط بازی هیومانا برای سلامت یا HG4H  داشته است. در مسابقه اسب بخار (HPC) [2] این کمپانی در مدارس، دانش آموزان نوعی مسافت سنج را به همراه کفششان استفاده میکنند، این وسیله اطلاعات را تا دو هفته ذخیره کرده و به طور خودکار آن ها را روی سایتی بارگذاری میکند. هر فرد میفهمد چند قدم خودش و مجموعا تیمش برداشته اند ،قدم ها تبدیل به امتیاز شده که برای دریافت لوازم مختلف استفاده میشود.برآورد کمپانی نشان میدهد که این مسابق باعث رشد سریع ۳۵ درصدی در فعالیت های فیزیکی شده است.

گلوکوز سنج خونِ بِیر[۳] مخصوصا  برای بیماران دیابتی جوان (بین ۵ تا ۱۵ سال) با هدف درگیر کردن بیماران نسبت  به فعالیت های چک –آپ بیماریشان توسط یک بازیِ هدفمند ساخته شد. این دستگاه مستقیما به کنسول های بازی کمپانی نینتندو وصل شده و آن ها را با دنیای دیجیتال مرتبط میسازد، به این صورت که هر فرد با رمز خود وارد یک اجتماع مجازی امن شده که میتواند با بقیه افراد  به رقابت بپردازد.وسیله شامل بازی های مختلفی می شود که مصرف کنندگان جوان آن را ترغیب به اشتراک گذاری خوانده هایشان می کند. رفتار خوب درمانی این افراد با جایزه هایی همچون بلیط بازی های مجازی کوچک درون شبکه، لباس های مختلف برای شخصیت مجازی آن ها و … می باشد. البته بزرگترین سوالی که برای این نوع محصول همیشه وجود داشته این  است که آیا این محصول ریسک زیادی برای ترغیب آن ها برای بازی کردن زیادی و در خانه ماندن نیست؟

بیمارستانی کاناداییِ مخصوص کودکان بیمار، نرم افزار “تیم درد”[۴] را برای گوشی های آیفون طراحی کرده. هدف این نرم افزار کمک به کودکان و نوجوانان سرطانی است تا بفهمند که شدت درد آن ها چقدر است،چه مدت به طول خواهد انجامید، مرکز درد کجاست و چه چیزی به درمان آن کمک می کند. نرم افزار کاربر را به عنوان یک مامور مبتدی مبارزه با جرایم استخدام و رتبه کاربر با تمام کردن ماموریت ها و اهداف بالا می رود.healthcare2

بازی‌کاری تنها برای کودکان نیست

مجله بازی برای سلامت [۵] که به تازگی تاسیس شده شامل نتایج میزگردهای افراد متخصصی میشود که توجه همگان را به نتایج مثبت بازی های استفاده شده درمدیریت رژیم،فعالیت های فیزیکی،آسم،سرطان کودکان،دیابت، تار فزونی صفرا،درد،فوبیا اعتیاد و احیای سکته مانند شناخت عملکرد افراد سالمند، درک اجتماعی کودکان اوتیسمی و بهبود فعالیت های فیزیکی و تغذیه میان طیف گسترده ی از انسان ها با سن های مختلف.

کمپانی بیمه اتنا[۶] از بازی و رقابت های تیمی برای ارتقاء سطح سلامت کارمندان خودش توسط شبکه اجتماعی مجازی سلامت خودش با عنوان “فعّال باش!”  استفاده کرد.در این سیستم آنلاین کاربران هدف هایی تعریف می کنند (مانند کاهش وزن) ، پیشرفت خود را می سنجند، نتایج خود را با دیگران مقایسه می کنند، با دیگران تیم شده و در مسابقات شرکت میکنند. کمپانی اتنا گزارش داده که کارمندانی که در برنامه “فعّال باش!” شرکت کردند کاهش ۷٫۸ واحدی در شاخص جرم بدنی خود در مقایسه با سایر کارمندان داشتند.

برای استفاده در دوره کوتاه چند دقیقه ای از زمان ، پزشکان ارشد کمبریج یک سیستم بازی‌کاری شده به نام ” تی-هیلر”[۷] را برای آموزش کاربران جهت استفاده درست از اسپری آسم خود طراحی کرده اند. با توجه به آمار ارائه شده از سوی آکادمی آلرژی آسم در آمریکا ، حدود هشت درصد مردم آمریکا در سال ۲۰۰۹ از حداقل یک حمله آسم رنج برده اند و در سطح دنیا تعداد این افراد ۳۰۰ ملیون نفر به طور تقریبی برآورد شده است. سیستم “تی-هیلر”  از یک اسپری آسم دیجیتالی بی سیم استفاده میکند که نحوه استفاده اسپری توسط کاربررا کنترل می کند و به صورت همزمان نتیجه کار را توسط یک بازی ویدئویی جذاب برای آن ها ارائه می کند، تنها ظرف شروع چند دقیقه از این تمرین، میزان نحوه استفاده صحیح از اسپری از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسید و بعد از گذشته یک هفته همچنان ۵۵ درصد بود.

بازی‌کاری تنها برای بیماران نیست

دانشگاه استنفورد بازی را طراحی کرده به نام Designed“” برای آموزش متخصصان مراقبت های بهداشتی  در مورد عفونت و بازی‌کاری مدیریت شرایط ایجاد شده مربوط به آن. ایده اصلی این است که تمام بیمارانی را که به طور مستمر حالشان بدتر میشود را درمان کند. اگروضعشان بدتر شود، نشانگر مربوط به بیمار به سمت پایین صفح میرود. اگر وضعشان بهتر شود، به سمت بالا میرود. رسیدن نشانگر به هر یک از انتهای بالایی یا پایینی صفحه به معنی ترخیص یا مرگ بیمار است.

یک نرم افزار معروف به نام “تیم حراست” کاربران را در نقش دکتری قرار میدهد که باید معما های پزشکی یک کلینیک را حل کند. با استفاده از نوعی ساختار آزمون گونه ، بازی این است که به سئوالات  سریع و صحیح  پاسخ دهند تا به مراحل بالاتر بروند از طریق سطوح تجربه و تخصص در سطح دانش آموزان دبیرستان. بازی برای همه قابل دسترس است اما واضحا برای دانش آموزان مشتاق رشته های پزشکی طراحی شده تا دانش خودشان رو متمرکز کنند.

در سایر زمینه های تخصصی (مانند پرواز ) نیز بخش زیادی از تمرکز طراحان بازی ها معطوف به ایجاد شبیه سازی ها میباشد. مرکز تحقیقات پیشرفته وزارت دفاع آمریکا ، نوعی RFP  بر روی نرم افزارها ی که برای کاربران رقابتی هستند قرار داده تا کمک های اولیه پزشکی را آموزش دهد.

یک فرصت نامحدود برای تغییری سالم

تمام علائم حاکی از این میباشند که یک نوع گستره ی نامحدود مجازی برای بازی‌کاری وجود دارد که به وسیله آن به تمام گروگذاران کمک میشود تا پیامدهای بهداشتی را در همه جا بهبود بخشند. این دقیقا دیدگاه تام بارنوفسکی،پروفسور طب اطفال در دانشگاه پزشکی بِیِر(Bayer)، متخصص  رفتارشناسی  تغذیه است : ” احتمالا هیچ محدودیتی در سمت و سویی که ما بازی های ویدئویی را بکشانیم تا زمانی که کام روانی نسبت به انچه انجام میشود باشد، وجود ندارد.”

برای تمام کمپانی ها مانند کمپانی های بازاریابی یا بهداشتی درمانی ،بازی‌کاری یکی از جذاب ترین ابزار های در دسترس برای کمک به مشتریان برای رسیدن به آینده بهتر است.



[۱] Humana

[2] Horse Power Challenge

[3] Bayer’s blood glucose meter

[4] Pain Squad app

[5] Game for health

[6] Aetna

[7] T-Haler

درباره‌ی مسعود اسعدی

جوابی بنویسید